"först ut, sist in" sg-zander.se

14 juni 2011

en liten bekännelse...

BLIVANDE TAVLA.

TREVLIG BILD MED KORTARE SKÄRPEDJUP. TACK DAVID!



SÅ STOR, SÅ VACKER...





DRÖMFISK!







En liten bekännelse...

Förra rapporten jag skickade in var så gott som komplett, bortsett från två fångster... Efter första nattens extrema fiske med 9 kontakter och också nio landade kändes det bara som en tidsfråga innan jag också skulle kroka i ett riktigt monster. Det lät inte vänta på sig länge. Efter att de sjukaste kastvindarna lagt sig andra morgonen och en hane på 3300g ligger i håven för fotografering, drar det på nästa spö. tyngden är ofantlig. Fiskenm tar lina ett par ggr och jag börjar ana storfisk. men vad som visar sig framför mig går över mina egna förhoppningar. In glider en lång och fet hona som jag direkt uppskattar till 4,5+. När måttbandet visar smått sjuka 63x54cm vet jag inte vad jag ska tro. Vågen visar framför 4 förväntansfulla ögon 4900g!!! Lyckan är enorm, jag är helt mållös och fiskefrossan kommer. Inte nog med att det är mina drömmars fisk så handlandades hon, då håven redan är upptagen och jag inte vill riskera att de båda storsutarna skadar varandra. Allt gick smärtfritt, emn fatta om jag mist henne pga detta:) Efter två korta fotosessioner med rejält med "bad" emellan får denna gudagåva friheten åter. Måktig syn vill jag lova...

Men storyn är inte slut ännu... platsbyte sker inför 4e kvällen. I samma stund som andra spöet ros tillbaka anländer också själsfrenden och den mycket duktige David Edling. När linan spänns upp mot hangerns vikt drar det iväg på det första utplacerade spöet. "Ni kommer i rättan tid", utbrister jag lite småkaxigt! Fisken ger direkt intrycket av att vara stor och jag vill inte ta några risker. Jag gör något som jag sällan gör - jag ger mig ut i båten för att underlätta drillen, och tron om bättre odds för att utgången ska bli den tänkta. Fisken vi skådar i vattnet är helt enorm och något tvåfärgad. Jag ser direkt att den är i samma size som mitt pers och säger till David; "jag vänder henne, och du skopar upp henne på volley!". Så blir det också och ett jubel utbryter på det sättet som bara e möjligt mellan två fiskebröder. Fisken vägs till 4770g och mäter 63 långa cm. Davids polare Robin, som besöker sjön för första gången, fick ingen mjukstart direkt... Stackarn kommer vara förstörd för resten av livet :)

Studering av foton visar dock att det "tyvärr" rör sig om samma individ som den tidigare jätten. Återfångster är aldrig lika kul som nya, men jag känner inte för att klaga i denna stund!

Se på bilderna och njut! För er som är intresserade av foto kan tilläggas att bidlerna e tagn am Nikon D90. Första fångsten fotad med 16-85mm och andra gången med ett fast 50mm 1.8f. Hon gillade en "högt poppad" cc moore pop up över en bädd av krossade boilies, partiklar, pellets och annat gott. Vid båda tillfällena högg hon på det spöet som jag mäskade mest rikligt vid(1kg+). De stora är störst av en anledning...

Nu drar jag nöjd med våren till Peru för vandring!

Lev och må bakom spöna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.