"först ut, sist in" sg-zander.se

6 maj 2011

Balsam för själen


Hade förmånen att komma ut på lite färnafiske för några dagar sedan. Som vanligt nuförtiden var det flytbröd i fokus och mycket vandrande, även om ett bottenmetetacklat spö fick hänga med och testa vissa ställen utmed vägen. Fisken var inte riktigt lika mycket i stöten som jag hade räknat med och jag hade lite otur med ett par stigande fiskar. Personligen är jag just nu i exjobbstider enbart glad och nöjd över att få komma ut till ett vatten och kunna hålla i ett spö några timmar.

Jag hade dock turen att få denna ryggbreda individen som stred på riktigt bra i strömmen, för en stund hade jag tankar om att det kunde vara en hyffsad bit.


Vårfärna på flytbröd

Mitt flytbrödfiske håller jag ganska basic. Tunn flätlina med ett par meters flourcarbon-tafs i 0,21-0,23 mm. En Kamazan wide gap strl 4. Ganska stora brödbitar. Jag försöker även minimera att kasta ut icke krokförsedda brödbitar, detta för att förhindra att fiskar kan gå upp och ta en bit för att sedan lämna sin ståndplats och följa brödbitarna nedströms. Min känsla av det hela är att det leder till att man ser färre fiskar, men krokar fler över tid.

Väl mött vid vattnen!

Jakob Q.

1 kommentar:

  1. Gött o se mannen, snygg keps:). Håller med att det är rätt taktik att inte bomba ytfärnorna med bröd.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.