"först ut, sist in" sg-zander.se

5 april 2011

Grymt premiärpass i öppet vatten!




Efter en alldeles för lång och seg vinter var det äntligen dags att få fiska på öppet vatten igen! Destinationen blev Kalmarsund, med anslutande vännerna David Edling(Norrtälje) och Stefan Nordberg(Skärblacka). Den sistnämnda av dessa två gossar är också min vapendragare i ett pågående filmprojekt. Gemensamma målet för trippen var att få med några av sundets randiga abborrarpå film, och givetvis försöka guida upp nya pers till grabbarna. Med grymma beten och väl beprövade tackel orienterade vi oss i området, och beslöt oss för var vi skulle ankra upp. Det dröjde ända in till skymningen innan något annat än gäddor blandade sig i leken. Under en kort rush landades 4 abborrar upp till 1530 (David), och ett nytt pers var ett fuktum! Skapligt nöjda med starten lade vi oss i bilen för o sova några timmar. Natten var kall och när klockan ringde 04:50 var det flera grader kallt och väldigt klart väder - knappadt idealiskt för abborrfiske! Men fokuserade och taggade var vi snart på plats vid samma plats som vi avslutade på dagen innan... Det skulle dröja ett par timmar och nästan antydan till misströstande innan dagens första abborre synade håven. Jag hade precis tacklat om efter att gädda nr 774 i ordningen våldtagit mitt tackel och frustrerad kastade jag ut min bottenmetade mört, samtidigt som jag på fullaste allvar slänger ur mig; "jag tar en 1900+ på det här utlägget, bara så ni vet!". Stefan krokar samtidig en fisk och jag greppar filmkameran. Det visar sig dock vara en vitfläckig buk och inte en svartrandig sida. Jag fryser kameran och greppar spöet igen. Kort därefter kommer nappet. Jag krokar och känner motstånd som i det närmaste känns som nåt mer livlöst o tungt än som en fisk. Det ändrar snart karaktär och efter lite stånk, bråk och lite knarrande i rullen bryter en grym abborre ytan. Direkt ser jag att det är en fisk av den kaliber som jag minuterna innan sagt att jag skulle få! Kameran rullar och förevigar både fisken och min smått chockade min när jag avläser 50x38cm på måttbandet. Statistiskt sett bör det vara en fisk över 2kg och mycket riktigt visar vågen grymma 2180g. sjukt glad och aningen paff poserar jag varsamt med fisken innan den går tillbaka pigg som en mört. Jag bestämme rmig kort därefter för att jag gjort mitt för morgonen och greppar istället kameran. Senare persar david med finfina 1780g/46(!)cm och Stefan får sin första Bräckvatten-borre och nytt pers på anständiga 1400g, innan han behöver åka till Linköpings Universitet. Det är inte varje dag alla i samma båt persar på abborre, och trots att kommande kväll bjuder på relativt trögt fiske och utan riktiga toppar, så kan vi inte annat än summera två grymma dagar, med allt annat än motgång! dessutom har jag och Stefan fått ytterligare filmmaterial att bearbeta. Det kan ju tilläggas att första provfilmningen med kameran va runde rmörtfisket i Ljusnan i höstas, och då förevigade vi ju undertecknades mört på 1506g - bra start:)! I tackelväg körde vi flöt/bottenmete med tunna fc-tafsar och testade oss fram bland färgade småpärloroch annat skoj. På återseende!

3 kommentarer:

  1. Grattis till grymma borrar.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Riktigt ståtlig borre! Ser fram emot filmen! Det ryktas om en hel del naket bonusmaterial?!

    SvaraRadera
  3. Mycket stilig fisk, längesedan man fiskade borre....men denna madam gör att man blir riktigt sugen:). Mycket fina bilder!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.