"först ut, sist in" sg-zander.se

21 april 2011

Å(rs)premiär på färna



I tisdags var det äntligen dags! Årets första färnapass och som jag längtat! Sol, värme, fågelsäng, grönska, grill och inte minst Simon Lagärde som sällskap:) Uppgjort för en lyckad kväll helt enkelt. Västgötaå och jag skulle leka guide... Började med att vi skulle passera ett sankt parti och jag trampade  i med båda kängorna ner till knäna. Positiv intalade jag mig att jag nu hade ett problem mindre att tänka på. Första platsen gav mig en mindre fisk kring 1500g. Vi bytte plats och kammade noll. Snabba förflyttningar och att kunna vara mobil i sitt fiske är vettigt här. Så vi hade skalat ner packningen till spö, bankstick, bete , håv. Ingen våg, ingen stol, inget onödigt!

3e sträckan gav bättre. Snabbt krokar jag en okej fisk som fightar grymt på kort lina utanför fötterna och går för en kort stund retligt fast i avklippt vass. Den kommer loss och vår bedömning säger 2000-2100g. Simon får sedan drilla fin fisk även på sin plats. Denna färna var en enormt vacker och ung individ som uppskattas snäppet tyngre än min.

Skapligt nöjda betar vi av en sista plats, men här ligger fokuset på grillen, karré, potatissallad och körsbärstomater. Ett bränt hugg av La´garde blir allt innan det skymmer och vi drar oss hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.