"först ut, sist in" sg-zander.se

4 februari 2010

Gädda 14520g


Det var i slutet på oktober, jag satt hemma framför datorn och fick en impuls att sticka ut och fiska gädda nästa dag. Ringde polaren, och han var på. Så det var bara packa i ordning det mest och så bar det av på morgonen nästa dag. Hann nog inte fiska mer än en kvart innan jag såg min Great Light sjunka. Krokade och det kändes som en skaplig fisk. Den följde med ganska snällt till båten innan den började tjura. Den gjorde fem långa och tunga rusningar innan jag såg fisken för första gången. Sa till polaren att det är nog en 9-10 kilos så vi hetsade inte upp oss allt för mycket. Efter en sjätte rusning så lyckades jag pumpade upp fisken till ytan och i samma sekund som en bröt ytan så sa vi i mun på varandra ”oh shit”, sen låg den i håven. Tanken slog mig att den kunde vara ett nytt pers (mitt förra va på 13,9 kilo) men jag ville inte hoppas på för mycket. Men väl inne på land så visade min Electro Samson 14,52 kilo. Känslan är obeskrivlig, och ni som har upplevt den vet hur det känns.

//Simon

1 kommentar:

  1. Njaaa, det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om...

    /Kuno

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.