"först ut, sist in" sg-zander.se

2 april 2013

Äntligen!


                                          Klorocka 1020 g

Efter ganska många försök den här vintern utan fångst, så var det äntligen min tur, sent på eftermiddagen på påskafton. Jag tror mig tidigare ha tappat minst 2 klorockor under drillning - varav en av dem under långfredagen. Det är glest med fångster med hänsyn till hur många fångstförsök som gjorts under vintern, så jag började tappa sugen.
Inte blev det bättre av vad som hände tidigare under påskafton. Under förmiddagen var vi endast 2 personer på isen. Det var utöver mig en man från grannskapet som fiskade med häckla. Efter att ha pratat lite med mig så gick han till ett nytt ställe en bit bort, men kommer efter bara en kort stund tillbaka till mig.
Mannen visade stolt upp den första klorockan han fått någonsin,under alla år han fiskat, med orden:
Du kan ta den här! Han ville säkert bara vara snäll eftersom han hört av mig att jag ville fånga en! Snällt, men nu ville jag ju fånga en själv.
Här har jag jagat en klorocka under bra många pass i vinter. Han och jag är ensamma på isen och han fiskar efter sill med häckla och mindre pirk, och så fångar han sin första klorocka någonsin efter många års fiske och vid denna tidpunkt hade jag alltså inte fått någon ännu.... Nu var hans fångst visserligen en felkrokad klorocka (740 g), men ändå.... Det var höjden av ironi, tyckte jag.


3 kommentarer:

  1. Det var vä dax så att säga, grattis Sten!

    /Erik

    SvaraRadera
  2. Gratulerar, en riktigt fin bit också!
    /Adam (Fiskeligan)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.